Co należy robić, żeby utrzymać pojazd w dobrym stanie technicznym?
Dbanie o samochód porównałabym do dbania o siebie. Każda z nas stara się zdrowo odżywiać, nawadniać organizm, używa kremów nawilżających do ciała, kremów na cellulit, rozstępy, pod oczy, wybielającej, odświeżającej oddech pasty do zębów, żelów do higieny intymnej, a na pewno zmienia bieliznę codziennie. A gdybyśmy tego nie robiły? Nie czułybyśmy się komfortowo. Źle byśmy wyglądały, a na pewno nie przykułybyśmy uwagi naszego mężczyzny. Tak samo jak dbamy o siebie powinnyśmy dbać o samochód.
Stan techniczny samochodu
Dobry stan techniczny samochodu uda nam się utrzymać, pod warunkiem przestrzegania pewnych ważnych reguł eksploatacyjnych:
- regularne przeglądy stanu technicznego pojazdu
Jeśli mamy nowy samochód z salonu, to po roku użytkowania należy odwiedzić autoryzowany serwis. Pojechać na przegląd tzw. gwarancyjny, żebyś nie stracić gwarancji na te elementy, na które producent ją dał. Cena jest różna. Zależy od marki samochodu. Zaczyna się od 400 zł. Im lepsza marka, tym cena wyższa. Następne przeglądy można robić w autoryzowanym serwisie, ale nie trzeba. Autoryzowana stacja każde sobie zapłacić więcej za przegląd na nieautoryzowanej stacji. Można pojechać na stację diagnostyczną zrobić przegląd i tam podbić ważność dowodu rejestracyjnego. Cena ok. 100 zł. - sprawdzanie poziomu płynów
Należy co jakiś czas sprawdzać poziom oleju w silniku, płynu do chłodnicy, płynu hamulcowego. Teraz wystarczy spojrzeć tylko na pojemnik, żeby zobaczyć poziom płynów. Oczywiście olej w silniku sprawdzamy wyciągając bagnet. Optimum to najlepszy poziom. Są też akumulatory, w których należy sprawdzić poziom elektrolitu, który daje moc. W przypadku małej ilości należy dolać wody destylowanej. Są też akumulatory tzw. bezobsługowe, do których nie można dolać wody destylowanej. Jedyna opcja to wymiana na nowy akumulator. - regularna wymiana olejów i płynów, filtrów
Olej wymienia się albo po przejechaniu określonej ilości kilometrów, albo co roku, bez względu na ilość przejechanych przez ten rok kilometrów. Wymiana oleju jest kluczowa. Na tej kwestii się nie oszczędza! Jeśli olej będzie stary, czarny, to odbije się to na silniku. Można zatrzeć silnik. Co to oznacza? Silnik nadaje się tylko do remontu. Przy wymianie olejów należy pamiętać o wymianie filtra powietrza, paliwa, pyłkowego (klimatyzacja). Należy także co jakiś czas odgrzybiać klimatyzację. - odpowiednie ciśnienie w kołach
Należy pilnować, żeby w kołach było odpowiednie ciśnienie. Sprawdzamy ciśnienie minimum dwa razy do roku. Oprócz tego polecam sprawdzić, kiedy wybieramy się w dalszą podróż. Albo zauważymy, że jest zbyt małe ciśnienie w kole, bo koło jest flakowate. - pielęgnacja
Należy ręcznie myć samochód, albo za pomocą karchera, podciśnieniowej myjki. Do tego używamy odpowiednich szamponów, wosków do konserwacji karoserii. Myjnie z wielkimi szczotkami tylko porysują lakier. Wewnątrz odkurzamy samochód. Dywaniki, które są gumowe nie należy pryskać środkiem do konserwacji czarnych, plastikowych elementów. Dlatego, że będą niebezpiecznie śliskie. Dobrze jest natomiast natłuszczać elementy plastikowe i czarne, żeby je zakonserwować. Czas nie omija nie tylko ludzi, ale też samochodu, więc i deska rozdzielcza wykonana z plastiku z czasem straci kolor od słońca.
Wszystkie te czynności przyczynią się do tego, że nasz samochód będzie nam długo służył. Będziemy mogli bezpiecznie nim podróżować, bez obaw, że może coś nawalić. Będziemy czuć się komfortowo.
Wiem, że dla wielu osób samochód jest jedynie środkiem lokomocji. I niektóre zasady są im obce. Ale należy pamiętać, że jak się o coś nie dba, to się to rozleci. „Jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz” – jak będziesz dbała, tak będziesz miała.
Wpis opublikowany dnia 2009.06.04, zaktualizowany 2022.07.22
Bezobsługowe akumulatory nie są do końca bezobsługowe. Bezobsługowy, czyli ograniczenie obsługi do niezbędnego minimum, wbrew pozorom takie akumulatory wydają się nie mieć korków, jednak mają otwory umożliwiające wymianę gazów. Można również przyjąć, aby wykonywać podstawowe czynności obsługowe co 500 km i jak wspomniałaś przed dalszą podróżą.
Z natłuszczaniem czegokolwiek, to bym uważał. Chyba, że kujawskim z pierwszego tłoczenia. Na chemii uczono: podobne rozpuszcza podobne. Więc plastików i gum (produkty ropopochodne) nie należy smarować smarem pierwszym-lepszym.
Ja na samym początku polecam zainwestować w sensowną chemię i kosmetyki do naszego samochodu – nie musza być ultra-mega-super drogie, bo takie najlepsze, w normalnych cenach zawsze znajdzie się coś konkretnego, choćby popularne total care
Co do wymiany oleju w pełni się z Tobą zgadzam. Wiele osób to bagatelizuje i nie wymienia oleju co najwyżej dolewa. A to błąd. Mi mechanik razem z oponami co roku wymienia olej (Hyundai Xteer bo dobry właśnie on przeciwdziała zacieraniu się silnika). Lubię auto po wymianie oleju ładnie wtedy chodzi cichutko, delikatnie, mniej pali nawet