Czynniki chłodnicze (czynniki klimatyzacji) – który wybrać?
Korzystanie ze sprawnej klimatyzacji to zdecydowane podwyższenie komfortu jazdy nie tylko w trakcie upalnych dni, ale także w trakcie chłodniejszych okresów w roku. Zimą oraz w okresach mniej ciepłych klimatyzacja pomaga w szybszym nagrzaniu samochodu oraz eliminuje problem parowania szyb. Wiosną i latem, kiedy temperatury powietrza są czasem nie do zniesienia, klimatyzacja w samochodzie zapewnia przyjemny chłód i komfort termiczny zarówno podczas krótkich tras, jak i w trakcie długich podroży. Korzystanie z zalet klimatyzacji wymaga jej sprawnego działania, co gwarantuje regularne serwisowanie układu.
Czym jest czynnik chłodniczy (czynnik klimatyzacji)?
Klimatyzacja samochodowa jest systemem, w którym każdy jego element zapewnia jego sprawne działanie. Jednym z tych komponentów jest czynnik chłodniczy krążący w obiegu układu. Czynnik chłodniczy jest substancją termodynamiczną, niezbędną w procesie wymiany ciepła w urządzeniach chłodniczych (także w pompie ciepła). Działanie czynnika chłodniczego polega na pobieraniu ciepła w procesie wrzenia pod niskim ciśnieniem i w niskiej temperaturze. Następnie ciepło to oddawane jest w cyklu skraplania pod ciśnieniem i w wyższej temperaturze. Odpowiednia ilość czynnika chłodniczego w klimatyzacji samochodowej zapewnia jej prawidłowe działanie.
Jaką rolę czynnik chłodniczy pełni w klimatyzacji samochodowej?
Czynnik chłodniczy spełnia kluczową rolę w procesie działania układu klimatyzacji. Substancja występuje w postaci gazu, który pod niskim ciśnieniem dostarczany jest do sprężarki, w której zwiększone jest jego ciśnienie, a sam czynnik zostaje ogrzany. Kolejnym etapem jest dotarcie czynnika do skraplacza, w którym gaz oddaje ciepło do otoczenia i skrapla się w postać chłodnej cieczy (w tym procesie czynnik niezmiennie posiada wysokie ciśnienie).
Tak sprężona ciecz transportowana jest przez układ do zaworu rozprężonego (dysza dławiąca), gdzie następuje obniżenie temperatury czynnika właśnie w procesie rozprężenia, czego efektem jest gazowo-płynny czynnik o niskiej temperaturze, który następnie zmienia swój stan w gazowy. Docierając do parownika odbiera on ciepło z kabiny pojazdu, po czym gaz transportowany jest do sprężarki, by obwód chłodzenia rozpoczął się na nowo. Bez czynnika chłodniczego funkcjonowanie klimatyzacji jest niemożliwe. Obecnie produkowane czynniki klimatyzacji dodatkowo zapewniają smarowanie sprężarki, a to dzięki zastosowaniu specjalnego oleju z danym czynnikiem.
Czynnik klimatyzacji R12 – stary czynnik już niedostępny na rynku
W pierwszych układach klimatyzacji czynnikiem chłodniczym był dwutlenek węgla, który stopniowo został wyparty przez związki mogące być używane przy niższym ciśnieniu roboczym w układach chłodzących, jak na przykład fluoryzowane węglowodory. I te substancje zostały zastąpione inną: zaczęto wykorzystywać związek o bardzo dobrych właściwościach termodynamicznych, który wolno ulatniał się z instalacji. Był to dichlorodifluorometan znany szeroko pod symbolem R12. Obecnie i on jest już niedostępny, a to ze względu na udowodnione szkodliwe działanie na warstwę ozonową. Został on wycofany w roku 1987.
Czynnik chłodniczy R134a
Czynnik chłodniczy R134a (tetrafluoretan) stał się następcą R12. Substancja ta bardzo dobrze reaguje na ciśnienie oraz temperaturę, jest bezwonna i małym stężeniu nietrująca. Dostępna jest zarówno pod postacią gazu (w normalnym ciśnieniu, w stanie gazowym cięższy od powietrza) oraz cieczy (skrapla się w temperaturze -26°C). Czynnik ten można mieszać z olejami syntetycznymi. Jest on stosunkowo bezpieczny, gdyż nie uszkadza metalu. Użycie R134a wymaga jednak odpowiedniego uszczelnienia, gdyż może on rozpuszczać tworzywa sztuczne. Praca z tym czynnikiem może być prowadzona wyłącznie przez wykwalifikowany personel używający specjalistycznych narzędzi i urządzeń.
Czynnik R1234yf nowszy zamiennik R134a
Czynnik R134a również doczekał się swojego zamiennika. Pomimo podobnych właściwości w użyciu, czynnik R134a został zastąpiony przez czynnik R1234yf. Efektywność chłodzenia, reakcje na zmiany ciśnienia obu substancji są niemal identyczne. Różnią się pod względem temperatury samozapłonu – dla R134a to 770°C (czynnik niepalny), a dla R1234yf to 405°C (łatwopalny).
Argumentem za zmianą jest współczynnik ocieplenia globalnego. R134a posiada bardzo wysoką wartość GWP, bo aż 1430. Natomiast wartość GWP R1234yf to zaledwie i maksymalnie 6. W nowych samochodach czynnik R134a nie jest już stosowany. Zamiennik jakim jest R1234yf budzi jednak pewne kontrowersje związane z jego łatwopalnością. W trakcie spalania emituje on niebezpieczne związku fluoru. Ryzyka te są eliminowane, a sama substancja w normalnych warunkach nie powoduje żadnych zagrożeń.
Nowy czynnik R744 (dwutlenek węgla)
Na rynku dostępny jest również czynnik R744. Czynnik ten to dwutlenek węgla, a więc bardzo ekologiczna oraz niezwykle tania substancja do stosowania w układach klimatyzacji. W wielu aspektach właściwości substancji są podobne do czynnika R134a. Odmienna jest wartość ciśnienia roboczego – zdecydowanie wyższa (nawet 130 barów). Klimatyzacja używająca R744 notuje mniejsze zużycie paliwa oraz emituje mniejsze ilości szkodliwego CO2 do atmosfery niż przy zastosowaniu innych czynników. Ewentualne wycieki czynnika R744 są zupełnie bezpieczne, a sama substancja nie wymaga utylizacji. Korzystanie z czynnika R744 wymaga jednak użycia nowych narzędzi i urządzeń do jego obsługi.
Nabijanie klimatyzacji propan-butanem (LPG) – czy to rozsądne?
Nabijanie klimatyzacji propan-butanem (LPG) brzmi absurdalnie, jednakże wiele osób podejmuje to ryzyko. Propan-butan może spełniać funkcje czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji, a nabicie klimatyzacji LPG sprawia, że układ naprawdę działa. Ta metoda może mieć jednak bardzo krótkie nogi. Wykorzystując propan-butan w klimatyzacji ryzykuje się uszkodzenie układu. LPG nie może być łączone z olejami PAG i POE, które stosowane są z innymi czynnikami chłodniczymi. Oleje te zapewniają smarowanie układu, w szczególności kompresora, który jest sercem klimatyzacji.
Uszkodzenie sprężarki oraz zatarcie łożysk może doprowadzić nie tylko do unieruchomienia klimatyzacji, ale także całego pojazdu. Klimatyzacja samochodowa wykorzystuje obwód, który nie jest tak szczelny jak instalacja LPG zapewniająca spalanie gazu w celu dostarczenia energii napędowej. Propan-butan w klimatyzacji to przede wszystkim ogromne ryzyko utraty zdrowia lub życia, nie mówiąc o zniszczeniu pojazdu. Nieszczelność układu może prowadzić do eksplozji nie tylko w trakcie wypadku, lecz nawet podczas pozornie niegroźnej kolizji. Klimatyzacja powinna być nabijana wyłącznie przeznaczonymi do tego czynnikami chłodniczymi. Za eksperymenty z LPG można słono zapłacić.
Sprawdź też: serwis i nabijanie klimatyzacji w Warszawie: https://www.ogrzewania.pl/Serwis_klimatyzacji
Niedobór czynnika chłodniczego klimatyzacji – objawy i niebezpieczeństwa
Czynnik chłodniczy to niezbędny element układu klimatyzacji. Substancja w sposób naturalny ulatnia się z układu. W ciągu roku poziom ten dochodzić może do dziesięciu od piętnastu procent. Niedobór lub brak czynnika chłodniczego może powodować poważne konsekwencje dla instalacji, które doprowadzić mogą nawet to poważnego uszkodzenia urządzeń. Jednym z pierwszych objawów świadczących o niedoborze czynnika chłodniczego jest bardzo słabe chłodzenie lub jego całkowity brak.
Czynnik chłodniczy warunkuje chłodzenie, dlatego jego niedobór lub brak uniemożliwia ten proces. Niedobór czynnika zaburza proces smarowania sprężarki (kompresor), czego efektem może być jej uszkodzenie lub zatarcie. Nabijanie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym powinno odbywać się raz w roku, najlepiej w okresie wiosennym, przed nadejściem czasu, kiedy klimatyzacja w aucie używana jest częściej.
Gdzie wymienić czynnik chłodniczy w Warszawie?
Serwisowanie klimatyzacji, w tym wymiana czynnika chłodniczego, prowadzone być powinno wyłącznie przez fachowców w profesjonalnych warsztatach posiadających nowoczesne urządzenia i narzędzia do wykonywania konserwacji oraz napraw układów klimatyzacji.
Rzetelny serwis klimatyzacji w mieście Warszawa prowadzi Skylark-Polska. Firma zatrudnia wyłącznie doświadczonych i kompetentnych techników, którzy przeprowadzają konserwację oraz naprawy klimatyzacji na najwyższym poziomie. Każdy specjalista ze Skylark doskonale zna wszystkie czynniki chłodnicze, dzięki czemu dobierze najbardziej optymalną substancję do danej klimatyzacji. Napełnianie klimatyzacji w Skylark-Polska oraz inne usługi serwisowe zapewnią wydajne działanie układu.