Porady

Kiedy należy wymienić pasek rozrządu?

Aby określić, kiedy należy wymienić pasek rozrządu, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Główny z nich związany jest z konkretnym modelem samochodu. Ważny jest przebieg samochodu zalecany przez producenta w książce serwisowej auta.

Maksymalna liczba kilometrów, które wytrzyma pasek rozrządu, różni się znacznie w zależności od modelu, od mniej niż 80 000 km do ponad 200 000 km w rzadkich przypadkach.

Czas też ma znaczenie

Jednak w zależności od użytkowania samochodu, klimatu i wilgotności powietrza oraz innych czynników, czasami zaleca się wymianę paska rozrządu po określonej liczbie lat, zwykle 4 lub 5 lat, a nie według kilometrów. W każdym razie zaleca się sprawdzanie go co cztery lata pod kątem oznak zużycia.

Dlaczego wymieniamy pasek rozrządu?

Pasek rozrządu jest zwykle wykonany z gumy, kauczuku i nylonu, a te z czasem się zużywają. Dlatego ważne jest, aby często sprawdzać stan paska, aby zminimalizować szanse na jego zerwanie podczas jazdy. Pasek ten przenosi ruch z wału korbowego na wałek rozrządu, synchronizując 4 suwy silnika. Bez niego silnik nie będzie pracował. Naprawa zerwanego paska rozrządu jest kosztowna. Zwłaszcza jeśli zdarzy się w podróży. W przypadku zerwania może spowodować uszkodzenie głowicy cylindra, zaworów, a nawet tłoków.

Skąd mam wiedzieć czy powinienem teraz wymienić pasek rozrządu?

Istnieją oczywiste oznaki, że pasek rozrządu jest zużyty i można je sprawdzić poprzez proste oględziny. Można też zdiagnozować poprzez wykrycie dziwnych dźwięków podczas pracy silnika.

Popękany pasek (jeszcze nie zerwany) jest łatwy do zauważenia. Uszkodzenia są widoczne gołym okiem. Oznacza to najczęściej, że jest to pasek kilkuletni i uległ zużyciu. Zatem należy go wymienić na nowy. Czasami powodem uszkodzenia paska rozrządu może być nieprawidłowy jego montaż lub ustawienie. Jeśli widzimy, że w niektórych miejscach pasek jest zbyt błyszczący, to prawdopodobnie jest to spowodowane tym, że jest on nieprawidłowo napięty.

Dziwne odgłosy dobiegające z silnika w zasadzie są pewnym znakiem, że w dość krótkim czasie możemy mieć problemy z paskiem. Jeśli uruchomisz silnik i zauważysz nietypowe wibracje (jeśli się zdarzą, zauważysz je bez problemu), jedną z możliwych przyczyn może być uszkodzony pasek rozrządu. To mogą być oczywiście objawy innych problemów. Ale biorąc pod uwagę znaczenie paska rozrządu, należy mieć na niego oko.

Jeśli uruchomienie samochodu trwa dłużej niż zwykle, a podczas uruchamiania słychać dziwne odgłosy, to najprawdopodobniej jest to spowodowane problemem z paskiem rozrządu. Więc warto to sprawdzić. Najlepszym rozwiązaniem jest pilnowanie przeglądów i wymian. W myśl zasady – lepiej zapobiegać niż leczyć. W motoryzacji też to się sprawdza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *