Nowe etykiety na oponach
Każdą oponę opisuje kilkanaście parametrów. Niektóre definiują jej podstawowe właściwości, inne mówią o dodatkowych cechach, które nie są tak mocno eksponowane. Decydując się na zakup nowego ogumienia, należy zwracać uwagę nie tylko na podstawowe oznaczenia.
Jednym z nich jest np. „opony 195/65 R15” – ten zapis informuje nas o rozmiarze, czyli szerokości, profilu i średnicy danego wariantu oraz jego typie. Wciąż niewielu kierowców wie, że do opon dołączana jest etykieta informacyjna, z której można wyczytać podstawowe informacje na temat danego modelu. Co więcej, obowiązuje ona od 2012 roku, a już 21 maja 2021 r. pojawi się ich aktualizacja.
Jakie informacje zawierają etykiety opon?
Etykiety informacyjne są obowiązkowo stosowane od 1 listopada 2012 roku na terenie całej Unii Europejskiej. Zawierają one podstawowe informacje o danym modelu ogumienia, które są niezbędne podczas wyboru opon, jak i samej jazdy. Dotyczą one parametrów takich jak:
- Generowanie hałasu w trakcie jazdy – parametr ten oznaczany jest za pomocą grafiki, która przedstawia oponę i głośnik z falami dźwięku. Im więcej z nich jest zamalowane, tym większa jest głośność danego kompletu ogumienia. Ponadto obok umieszczany jest dokładny zapis w decybelach. Należy pamiętać, że jest to głośność słyszalna na zewnątrz, a nie w środku pojazdu.
- Przyczepność ogumienia na mokrej nawierzchni – wyrażana jest w 7-stopniowej skali od A do G. Z czego najlepiej na wilgotnej drodze z hamowaniem poradzą sobie opony z oznaczeniem A, natomiast najgorzej G. Jeśli chodzi o różnicę długości drogi hamowania pomiędzy najwyższą i najniższą klasą, jest to aż 18 metrów.
- Efektywność energetyczna – oznaczenie to informuje kierowcę o tym, jak stosowanie danego rodzaju ogumienia przekłada się na zużycie paliwa. W tym przypadku również zastosowano 7-stopniową skalę. Pomiędzy klasą A i G odnotowano różnicę w oszczędności paliwa na poziomie 7,5%.
Do tej pory obowiązek umieszczania etykiety na oponie dotyczył wyłącznie kategorii ogumienia C1, czyli samochód osobowych oraz pojazdów dostawczych – C2. Od 1 maja 2021 roku konieczność ich stosowania oraz same informacje na etykietach uległy aktualizacji. Nowe etykiety opon obowiązują również klasę C3, czyli ogumienie samochodów ciężarowych.
Nowe etykiety na oponach – jakie zmiany przyniesie nowy system etykietowania?
Nowa szata graficzna
Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego (UE nr 2020/740) z 25 maja 2020 roku podjęto decyzję o zmianie zarówno wizualnej, jak i informacyjnej systemu etykietowania. Nowe etykiety na oponach mają być klarowniejsze, a co się z tym wiąże – kierowcy będą w stanie znacznie bardziej świadomie podchodzić do zakupu ogumienia. Różnicę pomiędzy starszą i nowszą wersją widać na pierwszy rzut oka. Odmieniona szata graficzna jest przejrzysta i czytelniejsza dla odbiorcy. Każda z grafik została odświeżona, jednak ta, prezentująca efektywność energetyczną od teraz jasno daje znać o tym, że dotyczy ona zarówno samochód spalinowych, jak i elektrycznych.
Skrócona liczba klas w przypadku dwóch parametrów
Co więcej, nowa etykieta opon zawiera skróconą liczbę klas dwóch parametrów – przyczepności na mokrej nawierzchni oraz efektywności paliwowej. Od teraz będzie ich nie siedem, a pięć. Biorąc pod uwagę opony C1 i C2 trzy pierwsze klasy pozostają bez zmian, natomiast wcześniej wyłączona kategoria D będzie odpowiadała poprzedniej klasie E. Z kolei kategorie F i G będą funkcjonować jako E. Etykiety na oponie zyskają również nowy symbol przedstawiający trzy szczyty gór, płatek śniegu oraz znak 3PMSF. Jego pojawienie się ma określać przystosowanie ogumienia do jazdy w zimowych warunkach.
Kod QR
Nowy system etykietowania zawiera również kod QR. Dzięki niemu kierowcy szybko będą mogli uzyskać dostęp do najważniejszych oraz szczegółowych informacji na temat danego modelu ogumienia. Po zeskanowaniu kodu konsument zostanie przeniesiony do EPREL, czyli europejskiego rejestru produktów etykietowania energetycznego. Po 1 maja 2021 r. producenci opon mają obowiązek przekazania informacji na temat ogumienia, zanim pojawią się w sprzedaży.
Informacje w systemie EPREL podzielone są na dwie grupy – publiczną i zamkniętą (niedostępną dla konsumentów). Pierwsza z nich zawiera dane związane z identyfikacją producenta oraz typu opony. Ponadto zawiera elektroniczną etykietę, parametry karty informacyjnej danego modelu opony oraz klasy i inne parametry etykiety.
Należy pamiętać o tym, że przez pewien czas będą funkcjonować zarówno stare, jak i nowe etykiety. Wynika to z faktu, że producenci mają obowiązek zmiany systemu etykietowania produktów udostępnianych do sprzedaży dopiero po 1 maja 2021 r.