Nowy Ford Focus – lifting na dwudziestolecie
Ford Focus, czyli jeden z największych sukcesów komercyjnych w historii legendarnego producenta, odchodził w ubiegłym roku swoje dwudziestolecie. Ostatnie dwie dekady były to dla tej marki czasem konsekwentnego trwania przy ustalonym na początku i pokochanym przez miliony nabywców schemacie. Nawet pomimo wdrażanych innowacji, auto nawet na moment nie straciło swojego unikalnego charakteru. Rok temu świat ujrzał kolejną, czwartą generację Focusa. Co się zmieniło? Czy Fordowi znów udało się pogodzić klasykę z nowoczesnością?
Nowy Ford Focus – żadnych radykalnych kroków
Pierwszą generację Focusa pokazano światu w 1998 r. Od samego początku Focus zachwycał i szokował nowoczesnym, a zarazem nowoczesnym wyglądem, wyróżniając się na tle królujących na rynku dość topornych kompaktów. Cechą charakterystyczną nowej propozycji amerykańskiego producenta okazała się niespotykana lekkość prowadzenia, a co za tym idzie przyjemność jazdy. Niebagatelny wpływ na płynność, z jaką samochód poruszał się po szosach, było zastosowanie nowego, niezależnego zawieszenia, w którym każde z kół znajdujących się na osi zyskało absolutną autonomię. Od tamtego czasu, Focus przechodził szereg spokojnych, acz koniecznych zmian. Ford postawił zdecydowanie na ewolucję, rezygnując z wielkich rewolucji. Wystarczyło, że pojawienie się pierwszej generacji wywróciło do góry nogami świat motoryzacji (a przynajmniej segment aut kompaktowych) – dalsze zamachy na status quo nie były już potrzebne. Przez następne dwa dziesięciolecia design Focusa przechodził raczej kosmetyczne zmiany. Wszystko, co działo się wewnątrz, pod maską, wymuszone było raczej upływem czasu, nowymi wymogami oraz pędzącym rozwojem technologii. Rzadko chodziło o samą modę. Kierowcy, którzy zaufali tej marce chcieli mieć przecież pewność, że samochód, za którego sterami usiądą, będzie właśnie tym niezawodnym Focusem, który tak dobrze sprawdzał się przez ostatnich 20 lat.
Czwartą generację Focusa postawiono na platformie C2, co było pierwszym eksperymentem Forda z tym typem masowej produkcji samochodów. Od debiutu pierwszej generacji minęły równo dwie dekady, dlatego trzeba było dać światu wyraźny sygnał, że może spodziewać się czegoś nowego. Zapadła zatem decyzja: zmieniamy nieco design. Znów jednak nie była to radykalna metamorfoza. W stosunku do poprzednich wersji nowy Focus zyskał na aerodynamice, wydłużono nieco maskę i zrezygnowano z umiejscowienia szyby za tylnym słupkiem. Jak zatem doskonale widać, Ford konsekwentnie trzyma się stylistyki wypracowanej jeszcze w 1998 roku, dostosowując ją jedynie do zmieniających się realiów. Każdy ruch pomyślany jest jednak w taki sposób, by zachować szacunek dla oryginalnej bryły. Za to wielkie brawa.
Więcej o nowym Focusie przeczytacie na oficjalnej stronie producenta: https://www.ford.pl/osobowe/nowy-focus.
Ford Focus wnętrze – spokój i harmonia
Jeśli chodzi o wnętrza, Focus od zawsze cechował się świetną równowagą między ascetycznym wręcz porządkiem i zamiłowaniem do technologicznych nowinek. W modelach czwartej generacji ta tendencja jest szczególnie dostrzegalna. Projektanci zadecydowali, że pozbędą się tym razem wszystkiego, co mogłoby dezorientować kierowcę i wpływać w ten sposób na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Na konsoli nie uświadczymy zatem feerii diod i przycisków. Dominuje elegancka harmonia i użyteczność. Nie oznacza to oczywiście, że w dziedzinie technologii u Forda nastąpił regres. Przeciwnie! Zgodnie z najnowszymi trendami, kierowca nowego Focusa otrzymał wyświetlacz HUD (producent zapewnia, że najjaśniejszy z dostępnych na rynku), ekran dotykowy o rozdzielczości 8 cala i więcej niż przyzwoity zestaw audio.
Jako że Ford Focus to wehikuł rodzinny, postarano się, by jego czwarta odsłona oferowała pasażerom jeszcze więcej miejsca. Dzięki wydłużeniu rozstawu osi, maksymalnemu spłaszczeniu podłogi i wydłużeniu rozstawu osi, pasażerowie nie będą narzekać na niewygodę w trakcie najdłuższej nawet podróży. Miejsce na kolana powiększono o całe 51 mm, z kolei nogi otrzymały dodatkowych 71 mm. Jest również przestrzeń na całkie spore pakunki. Bagażnik w wersji pięciodrzwiowej zapewnia solidne 375 litrów, a w modelach kombi jest to 608 litrów. Co więcej, jeżeli złożymy oparcia kanap, dostaniemy kolejno 1354 litrów i 1653 litry do zapełnienia. Jeżeli już jesteśmy przy pakowaniu się, w nowym Focusie nie zabrakło systemu Easy Fold, który pozwala na dowolną aranżację przestrzeni wewnątrz samochodu, w zależności od naszych aktualnych potrzeb, a więc ilości bagaży, liczby pasażerów itd.
Ford Focus – dane techniczne
Jak już wspomnieliśmy na początku artykułu, nowym Focusem jeździ się świetnie. Żadne to zaskoczenie – mamy przecież do czynienia z samochodem, który z komfortu jazdy uczynił swój znak rozpoznawczy. Wygoda i najwyższej jakości doznania to jednak nie wszystko. Gdzieś tam na samym wierzchołku naszych potrzeb znajduje się to magiczne słowo na „e”, czyli ekonomia! Jak z tą, jakże ważną, kwestią radzi sobie czterokołowy bohater? Odpowiedź na to pytanie brzmi Ford EcoBoost, czyli absolutnie premierowe benzynowe silniki Forda Focusa czwartej generacji. Ich praca pod maską samochodu sprzyja zrównoważonej wydajności i świetnym osiągom. Co więcej, wszystkie wersje uzbrojono w funkcję umożliwiającą wyłączenie cylindra. Co to daje? To sprytne rozwiązanie daje możliwość odłączenia jednego cylindra w momentach małego zapotrzebowania na moment obrotowy. Jest to funkcja przydatna na przykład podczas spokojnej, zrównoważonej jazdy autostradą, kiedy silnik nie musi wykonywać tak intensywnej pracy. Wpływa to rzecz jasna na ekonomię użytkowania samochodu, bowiem gwarantuje niższe zużycie paliwa.
Ford zadbał, żeby klient miał z czego wybierać. Dlatego nowy Focus oferuje bogatą gamę silników benzynowych oraz wysokoprężnych. Cechuje je nowoczesność projektu, oszczędne zużycie paliwa, niska emisja spalin (bardzo podoba się nam ten eko-trend) i świetne osiągi. Wracając na chwile do ekologii, wspomnieć należy o filtrach cząstek stałych, w które wyposażone są wszystkie silniki EcoBoost i EcoBlue. Dzięki temu rozwiązaniu udało się obniżyć poziom szkodliwych składników obecnych w spalinach.
Benzynowy silnik EcoBoost 1,0, pozwala na osiągnięcie mocy 125 KM (92 kW), natomiast jego wersja 1,5, pozwala „wycisnąć” nawet 182 KM. Nowy Ford Focus wyposażony jest również w zupełnie nowe silniki wysokoprężne 1,5 EcoBlue (95 KM, 120 KM) oraz 2,0 EcoBlue (150 KM).
Zmieniaj biegi szybko i płynnie
Równie ciekawie, co w przypadku silników, przedstawia się kwestia skrzyni biegów dostępnych wraz z nowym Focusem. 8-biegowa automatyczna skrzynia posiada obrotowym przełącznik zmiany biegów, dzięki któremu miejsca w konsoli środkowej jest więcej niż kiedykolwiek dotąd. Do komfortu jazdy dokładają swoje trzy grosze łopatki do zmiany biegów umiejscowione na samej kierownicy. Charakterystyczną cechą 8-biegowej automatycznej skrzyni są jej szybkie reakcje, które ułatwiają przyspieszanie i wyprzedzanie.
Ford Focus dostępny jest również w wersji z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. W modelach czwartej generacji została ona idealnie zoptymalizowana, co przełożyło się na jeszcze płynniejszą, precyzyjną i cichą zmianę biegów.
Podróżuj bezpiecznie
Samochody XXI wieku coraz bardziej upodabniają się do wehikułów, które kiedyś oglądaliśmy jedynie w filmach science fiction. Nowe modele aut nadal nie dają nam możliwości latania ponad dachami miast, a ich design daleki jest od bajecznych wizji rodem z komiksów. A jednak systemy, w które wyposażane są nowe modele to prawdziwe spełnienie marzeń kierowców sprzed kilkudziesięciu, a nawet kilkunastu lat. Zastosowanie nowinek technologicznych i stopniowe wprowadzanie sztucznej inteligencji pod maskę samochodu sprzyja zwłaszcza kwestiom związanym z bezpieczeństwem. Choć odpowiedzialność za zdrowie swoje i współpasażerów nadal spoczywa przede wszystkim na kierowcy, to dostaje on dziś solidne wsparcie w postaci coraz bardziej zaawansowanej elektroniki, które prowadzi, ostrzega, a kiedy trzeba, jest w stanie zareagować za człowieka.
Wypuszczając w świat nowego Focusa, Ford nie mógł pozwolić, by jedna z jego największych chlub nie była przepełniona wręcz tego typu udogodnieniami. Wiele z nich już znamy, gdyż stanowią one standard, jeśli chodzi o amerykańskiego producenta, jednak nagromadzenie ich w ramach jednego pojazdu, przyniosło Focusowi wiele pochwał i nagród.
Pierwszym z systemów na naszej liście jest System Pre-Collision Assist wyposażony w funkcję wykrywania pieszych na drodze. Jego działanie polega na bezustannym monitorowaniu odległości względem przechodniów oraz innych pojazdów. System działa również po zmroku, co w ogromnym stopniu przekłada się na bezpieczeństwo jazdy nawet w ograniczonej widoczności. Co istotne, jeżeli kierowca nie wykaże się refleksem i nie zareaguje w porę, system sam wyhamuje samochód. Niestety, system działa jedynie do prędkości 80 km/h. To ograniczenie związane jest z faktem, że jego główną rolą jest ograniczenie liczby przykrych zdarzeń z udziałem osób pieszych.
Drugim systemem, któremu warto poświęcić tutaj więcej miejsca jest Active Braking. Ta innowacyjna technologia uruchamia się automatycznie, kiedy samochód przekroczy prędkość 50 km/h, aktywnie skanując drogę przed pojazdem. W ten sposób system jest w stanie przewidzieć potencjalne zderzenie i ostrzec kierowcę, zanim do niego dojdzie. Tak jak w przypadku Pre-Collision Assist, Active Breaking może zadziałać w imieniu kierowcy. Jeżeli siedzący za kierownica nie zareaguje na ostrzeżenie, system aktywnego hamowania podniesie ciśnienie w układzie hamulcowym, automatycznie aktywując hamulce.
Rozwiązania odwołujące się do sztucznej inteligencji wykorzystywane są również przez elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC). Podobnie jak dwa poprzednie systemy, ten również monitoruje pracę pojazdu. Jego zadaniem jest natomiast wyczuwanie najmniejszych nawet odchyleń od obranego przez kierowcę toru jazdy. W razie potrzeby ESC automatycznie koryguje tor jazdy, kontrolując prędkość kół. Działając we współpracy z ABS, wspiera on kierowcę w razie utraty panowania nad samochodem. Skraca również trasę hamowania.
Kolejny użyteczny system pilnuje, by w każdej z opon panowało takie samo ciśnienie. Jeżeli tylko dojdzie do niebezpiecznych wahań, kierowca otrzyma odpowiednią wiadomość, by móc w porę zareagować i nie dopuścić do zaistnienia niebezpiecznej sytuacji.
Na koniec zostawiliśmy bezpieczeństwo najmłodszych pasażerów nowego Focusa. Nie oznacza to oczywiście, że są oni dla nas najmniej ważni. Aby uchronić dzieci przed skutkami kolizji, tylne siedzenia wyposażone zostały w punkty mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX. Pozwalają one na błyskawiczne i dziecinnie prostą instalację pary fotelików.
Nowy Ford Focus to samochód bezpieczny zarówno dla kierowcy i pasażerów, jak i pieszych i innych uczestników ruchu drogowego. Wszelkie wątpliwości w tej materii rozwiewa przyznana przez Euro NCAP najwyższa ocena w testach bezpieczeństwa!