Opony letnie i zimowe – jaka jest różnica?
Padający śnieg albo deszcz zawsze daje kobietom powód do ponarzekania, do pomarudzenia. Powodem może być to, że trzeba wymienić opony, i co za tym idzie będzie się kiepsko jeździło.
Ostatnio los zdecydował, że spotkałam panią, która nie wiedziała, czym się różni opona letnia od zimowej. Oczywiście pomijając kwestię pierwszej rzeczy, która się rzuca w oczy, czyli rzeźba bieżnika.
Następnego dnia na jednym z tzw. babskich spotkań przy kawce, koleżanka mówiła, że musi się wybrać do zakładu, żeby wymienić opony czy koła, „ nie wiem jak to się nazywa, czy to koło czy opona” w każdym razie na zimowe. Obie te historie podsunęły mi myśl na nowy wpis.
Koło czy opona?
Wprawdzie o różnicy między kołem a oponą już pisałam, ale jeszcze raz w skrócie. Koło to jest opona plus felga. Opona to guma, ale bez felgi. Dla wielu osób nie ma różnicy, bo w sumie wiadomo, o co chodzi.
Kiedy letnia a kiedy zimowa?
Nie raz się zdarzyło jeździć na letnich oponach, kiedy złapał mrozik. Albo nawet w bardziej ekstremalnych warunkach. Ale nie będę się chwalić młodzieńczą głupotą.
Przyjęto, że opony letnie na zimowe zmienia się, kiedy temperatura powietrza wynosi 7 st.C i ma tendencję spadkową. Analogicznie należy postępować, kiedy temperatura wynosi 7 st. C i rośnie. Wtedy zmieniamy zimówki na letnie.
Temperatura poniżej 7 st. C powinna być sygnałem, że trzeba się przygotować do wymiany ogumienia. Bo lada dzień może np. spaść śnieg, tak jak to było w tym roku. Ni z tego ni z owego, zima na całego, a większość samochodów wraz z kierowcami porusza się na letnich oponkach.
Z własnych obserwacji wiem, że jeśli nastała już pora jesienna (kalendarzowa), i temperatury utrzymują się trochę poniżej 10 przez kilka dni, to należy już zmienić opony na zimowe. Zwłaszcza na terenach górskich trzeba szybciej zmieniać opony, bo tutaj zima nie próżnuje.
Garść technicznych informacji
Jaka jest różnica między oponami letnimi a zimowymi?
Letnie opony – zbudowane ze specjalnej mieszanki (syntetyczny kauczuk i sadza), która swoimi właściwościami daje lepszą przyczepność opony w temperaturze dodatniej. Kiedy temperatura spada od 7 st. C w dół, letnia opona twardnieje. A co za tym idzie?! Letnia opona ma mniejszą przyczepność, elastyczność, a także wydłuża się droga hamowania.
Zimowe opony – zbudowane są z syntetycznego kauczuku z dodatkiem krzemu. Taka mieszanka gumowa powoduje, że opona jest elastyczniejsza, co gwarantuje nam lepsza przyczepność do podłoża w niskich temperaturach. Należy wspomnieć też o tym, że samochód wyposażony w zimowe opony w zimie dwukrotnie szybciej się zatrzyma niż samochód na letnich oponach.
Jeszcze jedną ważną cechą zimówek jest ich konstrukcja i budowa bieżnika. Bieżnik zimowej opony ma szerokie rowki, duże kostki. Dzięki takiej budowie opona lepiej dostosowuje się do warunków drogowych, odprowadza większą ilość wody, śniegu czy błota pośniegowego.
Dlaczego tak ważna jest wymiana opon letnich na zimowe i odwrotnie?
Przede wszystkim bezpieczeństwo! I komfort jazdy! Opona zimowa została właśnie tak przygotowana, do trudnych jesienno-zimowych warunków, aby jazda zimą była bezpieczniejsza. Specjalna konstrukcja, skład surowca opon, a także konstrukcja, układ bieżnika opon zimowych to cechy zimówek, które wpływają na komfort (również psychiczny) jazdy każdego kierowcy.
Oczywistym jest fakt, że kupno dodatkowego kompletu zimowych opon jest nie małym wydatkiem, ale każdy wie, że na bezpieczeństwie się nie oszczędza. Kupno kompletu opon zimowych jest na pewno tańsze od ceny, jaką można zapłacić jeżdżąc na letnich oponach np. na zamarzniętej, pokrytej lodem nawierzchni. O ewentualnych „ekstremalnych” sytuacjach chyba nie muszę wspominać.
A czy te tępaki od toznych debilnych decyzji w Polsce nigdy nie slyszaly o oponach wielosezonowych?Chodzi chyba o to żeby jeszcze bardziej ugnebic narod i powiekszyc gieszeftjak ktoś wspominal wUSA o czyms takim to smieli się i mówili polakom ze u nas jeszcze komuna i rzadza komuniści tepi.
Jeśli zimowa opona cokolwiek pomoże na gołym lodzie to jestem dziadek mróz.