GarażTechnikalia

Które reflektory są lepsze? Ksenonowe czy LED?

Zdecydowana większość nowoczesnych samochodów ma w swoich reflektorach lampy halogenowe, ale coraz częściej na drogach można spotkać inny rodzaj oświetlenia, który jest mocniejszy, jaśniejszy i bardziej technologiczny. Są to reflektory ksenonowe i reflektory LED, oba są standardem w samochodach od pewnego zakresu cen i oba mają swoje zalety i wady w stosunku do lamp halogenowych.

Halogeny ciągle królują

Halogen jest obecnie najprostszym i najtańszym rozwiązaniem na rynku, stąd jego popularność. Ma on jednak pewne wyraźne wady, takie jak złożoność obsługi oraz fakt, że wydajność jest znacznie niższa niż lamp, o których będziemy mówić.

Dzieje się tak dlatego, że lampy halogenowe zamieniają część zużywanej energii na ciepło i dlatego zużywają więcej energii niż inne alternatywy dla tej samej mocy światła. Lampy te mają również krótszą żywotność, niższe natężenie światła i krótszy zasięg świecenia niż ich nowocześniejsi konkurenci.

Reflektory ksenonowe

Reflektory ksenonowe, są to reflektory o dużej gęstości (HID) i stanowią konkurencję dla reflektorów halogenowych. Mają dłuższą wiązkę światła, większy zasięg i ponad dwa razy więcej lumenów niż halogeny (czyli mają dużo większy strumień świetlny). Wiązka jest znacznie bielsza, a to pomaga w nocnej jeździe, ponieważ przypomina światło dzienne, powodując mniejsze zmęczenie oczu.

Wadą jest koszt. Ten typ lampy wymaga do działania skomplikowanego systemu. Zarówno koszt instalacji, jak i koszt konserwacji, naprawy czy wymiany jest wyższy niż w przypadku lamp halogenowych. Sama wymiana nie jest prosta, w przeciwieństwie do wymiany reflektorów halogenowych, które bez większych problemów moglibyśmy wymienić sami.

Reflektory LED

Jest to system oświetlenia, który oferuje strumień świetlny gdzieś pomiędzy reflektorami halogenowymi i ksenonowymi, ale w zamian za to ma bardzo małe rozmiary i zużywa znacznie mniej energii niż którekolwiek z dotychczas omawianych rozwiązań. Jest to system, który pozwala na różne konfiguracje wiązek, które mogą być również regulowane elektronicznie.

Same diody LED nie emitują ciepła, ale podstawa reflektorów już tak. Dlatego do chłodzenia tego obszaru muszą być zainstalowane radiatory lub wentylatory, co jest skomplikowane, ponieważ reflektory są zainstalowane obok silnika. Koszt tych reflektorów jest znacznie wyższy niż dwóch poprzednich rozwiązań, choć ich teoretyczna trwałość i bardzo niski pobór prądu mogą sprawić, że w dłuższej perspektywie będą dobrą inwestycją.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *