Silnik FSI i TSI
W gamie silników oprócz zwykłego benzyniaka i TDIka znajdują się także silniki FSI i TSI.
Same skróty bardzo często niewiele nam mówią. Przynajmniej tym, którzy samochodem tylko jeżdżą i nawet go nie tankują. Czasem jednak warto poznać krótką specyfikę tych silników, aby przez przypadek nie wdepnąć na przysłowiową minę.
FSI kontra TSI
- FSI to silnik benzynowy. Technologia opiera się na bezpośrednim wtrysku paliwa do komory spalania. Korzyści jest wiele: zmniejszenie zużycia paliwa nawet do 15 %, większy moment obrotowy, wyższa moc silnika oraz czystsze spaliny. Do samochodów wyposażonych w silnik FSI lejemy paliwo pb95.
- TSI – (technologia FSI i twincharger) to silnik łączący dwa systemy doładowania: turbosprężarka i kompresor z technologią bezpośredniego wtrysku paliwa FSI.
Pod skrótem TSI kryje się silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa do komory spalania. Dodatkowo zastosowano turbosprężarki lub turbosprężarki i kompresor.
Jaka jest cecha charakterystyczna silnika TSI?
TSI cechuje niskie średnie zużycie paliwa, duża moc, to akurat ucieszy niewybrednych kierowców i wysoki moment obrotowy. Niestety można się spotkać z opiniami, że żywotność silników TSI nie jest zbyt zadowalająca. Chociaż ktoś kupujący nowy samochód i sprzedający go np. po pięciu latach, nie powinien doświadczyć niczego złego.
Wrażenia z jazdy samochodem z silnikiem TSI.
Przyjemność jazdy samochodem wyposażonym w silnik 1.4 TSI 120 KM jest spora. Auto jest dynamiczne i przyjemnie się prowadzi. Płynnie wchodzi na obroty i nie ma najmniejszego problemu z wyprzedzaniem czy ruszaniem spod świateł. Nie było okazji na dłuższe testy, ale z tego co wiem od znajomych, to silniki te nie cieszą się zbyt dobrą sławą. Nawet nie mogę zacytować ich wypowiedzi, bo nie należą do cenzuralnych. 🙂
Wpis na blogu po raz pierwszy pojawił się 28.02.2010. Powyżej znajduje się wersja odświeżona i poprawiona.
vag z turbiną i kompresorem ma oznaczenie -> TFSI
2.0 TFSI w Golfie R ma 300KM i wytrzymałość wtryskiwaczy ok 60kkm, później głowica:P