Technika Heel-and-Toe w praktyce i hamowanie z międzygazem
Czy wiesz, dlaczego kierowcy rajdowi używają jednocześnie hamulca i gazu? Kierowcy rajdowi to prawdziwi mistrzowie kierownicy, operujący na granicach możliwości zarówno swoich umiejętności, jak i techniki samochodowej. Jednym z niezwykle ważnych elementów tej precyzyjnej gry jest technika używania jednocześnie hamulca i gazu. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego robią to? Czy chcesz się dowiedzieć na czym polega hamowanie z międzygazem czyli technika „heel-and-toe”? Jeżeli tak, w takim razie zapraszam do lektury!
Technika „Heel-and-Toe”
„Heel-and-Toe” to technika, która stała się jednym z fundamentów profesjonalnej jazdy sportowej. Jej nazwa, czyli dosłownie „pięta-palec„, pochodzi od specyficznego ułożenia stopy kierowcy na pedałach – palcami naciska się hamulec, a piętą pedał gazu. Po raz pierwszy została ona zastosowana w sportach motorowych w latach 60-tych XX wieku, kiedy to kierowcy zaczęli poszukiwać sposobów na optymalizację każdego aspektu swojej jazdy, aby uzyskać przewagę nad konkurencją.
„Heel-and-Toe” od tamtej pory stała się standardem wśród kierowców rajdowych, wyścigowych i wszystkich, którzy pragną w pełni wykorzystać możliwości swojego samochodu. Znajomość tej techniki, a co za tym idzie umiejętność płynnego przełączania pomiędzy pedałem gazu a hamulcem, stała się jednym z kluczowych elementów wyróżniających prawdziwych mistrzów kierownicy. Nosi ona też nazwę międzygazu.
Wykorzystanie międzygazu w jeździe sportowej
Międzygaz to jeszcze jeden element techniki jazdy, który jest ściśle powiązany z techniką „Heel-and-Toe”. Podobnie jak ona, jego celem jest umożliwienie płynnej zmiany biegów przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich obrotów silnika. To szczególnie istotne w jeździe sportowej, gdzie każda milisekunda ma znaczenie.
Podczas zmiany na niższy bieg, kierowca najpierw wciska sprzęgło, następnie zwiększa obroty silnika poprzez dotknięcie pedału gazu, a potem dopiero wrzuca niższy bieg. Ta sekwencja działań pozwala na płynne i bezpieczne zmniejszenie prędkości bez ryzyka blokady kół czy zgaszenia silnika. I co najważniejsze, przy wykorzystaniu techniki „Heel-and-Toe” nie traci czasu na zmianę położenia prawej stopy. To nią hamuje i równocześnie dodaje gazu.
W jeździe sportowej, gdzie kierowcy często muszą gwałtownie zmieniać biegi podczas jazdy na granicy możliwości samochodu, stosowanie międzygazu jest niezbędne. Umożliwia on nie tylko płynniejszą jazdę, ale również chroni skrzynię biegów i silnik przed nadmiernym obciążeniem, co jest kluczowe dla utrzymania pełnej sprawności pojazdu na przestrzeni całego rajdu czy wyścigu.
Jak to działa?
Wyobraź sobie, że jedziesz samochodem z manualną skrzynią biegów na dużych obrotach. Nagle musisz mocno hamować, na przykład przed zakrętem. W tym momencie, kiedy naciskasz hamulec, jednocześnie delikatnie dotykasz piętą (lub bokiem stopy) pedału gazu. Dlaczego? Dzięki temu silnik utrzymuje wysokie obroty, co pozwala na płynniejsze i szybsze zmniejszanie prędkości bez ryzyka zgaszenia silnika.
W praktyce wygląda to tak, że podczas wciskania hamulca palcami, przechylasz stopę w taki sposób, że pięta może delikatnie dotykać gazu. To pozwala na płynne przejście z hamowania do przyspieszania, bez konieczności przestawiania stopy i utraty cennych setnych sekundy.
Dlaczego jest to niezbędne w rajdach?
W rajdach, gdzie o zwycięstwo często decydują setne, a nawet tysięczne sekundy, optymalizacja każdego elementu jazdy jest absolutnie kluczowa. Technika „Heel-and-Toe” pozwala na znaczne skrócenie czasu hamowania i przyspieszenia, a co za tym idzie – na zyskanie cennych sekund.
Głównym celem tej techniki jest umożliwienie kierowcy agresywnego hamowania przed zakrętem, jednocześnie utrzymując silnik na odpowiednich obrotach do szybkiego i płynnego wyjazdu z zakrętu. Oznacza to, że kierowca może zacząć przyspieszać natychmiast po skończeniu hamowania, bez potrzeby oczekiwania na zwiększenie obrotów silnika. Dzięki temu czas przejazdu przez zakręt jest znacznie krótszy, co w efekcie skraca cały czas okrążenia.
W praktyce technika ta jest nieoceniona, szczególnie w rajdach na nawierzchniach takich jak szuter, gdzie nawierzchnia jest bardzo śliska, a kontrola nad samochodem jest o wiele trudniejsza. Dzięki technice „Heel-and-Toe”, kierowca jest w stanie utrzymać samochód na granicy przyczepności, co daje mu przewagę nad konkurencją.
Międzygaz i Heel-and-Toe w praktyce
Technika „heel-and-toe” jest fundamentem w profesjonalnym rajdowym świecie. Umożliwia płynne i szybkie przejście między pedałem gazu a hamulcem, co w efekcie daje kierowcy przewagę czasową. Choć może wydawać się skomplikowana i nieintuicyjna dla zwykłego kierowcy, dla zawodowca jest niezbędnym elementem umiejętności, które decydują o sukcesie na torze czy trasie rajdowej.
Każdy, kto pragnie poczuć prawdziwą moc rajdowego samochodu i pełną kontrolę nad nim, powinien zrozumieć, jak działa „Heel-and-Toe„. To nie tylko technika jazdy, ale przede wszystkim sposób na to, aby jazda stała się płynniejsza, bezpieczniejsza i przede wszystkim – szybsza. W gruncie rzeczy, nie jest to tylko technika dla rajdowców. Każdy, kto zechce poszerzyć swoje umiejętności za kierownicą, powinien przynajmniej raz spróbować jej użyć. Czy to na torze, czy podczas zwykłej jazdy, technika „Heel-and-Toe” otwiera nowe możliwości dla każdego kierowcy. Czasem też może przydać się podczas jazdy cywilnej.